1Dlaczego rekruterzy nie podają nazwy firmy do której aplikuję?
Powody są różne. Zdarza się, że firmy nie chcą aby konkurencja wiedziała, że prowadzona jest rekrutacja lub prowadzą rekrutację na stanowisko pracownika, z którego nie są zadowolone i chcą, aby informować o niej tylko tych kandydatów, którzy są realnie zainteresowani ofertą. Brak nazwy firmy jest też pewnym zabezpieczeniem przed odrzuceniem z góry oferty firmy, która z pewnych względów nie cieszy się dobrą opinią, która często bywa niezasłużona, bądź nieaktualna. Często dzięki brakowi nazwy firmy Kandydat postanawia zainteresować się ofertą i porozmawiać o pewnych niejasnościach w ofercie, co umożliwia tylko normalna komunikacja. A nam daje informacje zwrotne na temat oferty i jesteśmy w stanie lepiej ją dopracować. Do pewnego momentu nie podajemy też nazwy firmy tak samo, jak nie podajemy firmie danych personalnych kandydata. Ma to związek z rodzajem umowy, jaką zawieramy z klientem i zabezpieczeniem wynagrodzenia za naszą pracę.
2Dlaczego opisy niektórych ofert zawierają mało przydatnych mi informacji?
Zdarza się tak przede wszystkim w przypadkach, kiedy klient tworzy nowe stanowisko i jest jeszcze w trakcie podejmowania decyzji co do jego ostatecznego kształtu. Niekiedy zapotrzebowanie na danego specjalistę pojawia się też w firmie nagle i pełny, profesjonalny opis stanowiska nie jest jeszcze gotowy. Warto w takim przypadku dać rekruterowi informację o tym, jakich informacji brakuje i zadać mu swoje pytania tak, by mógł na nie odpowiedzieć po konsultacji z klientem.
3Czy warto wysyłać nawet krytyczną informacje do rekruterów?
Tak. Nie każda agencja zdaje sobie sprawę z tego, jak istotna jest jakość obsługi kandydata. Tylko konstruktywna krytyka pomoże nam wspólnie pracować nad lepszą jakością usług. Sami, w miarę możliwości staramy się dostrzegać błędy, które dostrzegamy u naszych klientów. Tak samo będziemy zadowoleni mogąc nauczyć się czegoś od naszych kandydatów.
4Nie zainteresowała mnie oferta wysłana przez rekrutera. W jaki sposób mogę dowiadywać się o nowych na rynku ?
W takiej sytuacji można poprosić rekrutera o dodanie do bazy, najlepiej od razu przesyłając swoje CV. Zachęcamy też do zapisania się na nasz newsletter, oraz polubienia naszej strony na LinkedIn, gdzie zawsze zamieszczamy informacje o prowadzonych aktualnie rekrutacjach.
5Jakie są korzyści ze współpracy z firmą rekrutacyjną ?
Korzyści ze współpracy, to przede wszystkim dostęp do ofert niespotykanych na rynku (większość firm zatrudnia poprzez agencje ponieważ ogłoszenia nie dają rezultatu, a często aplikacje otrzymywane przez ogłoszenia są za słabe, branża IT jest rynkiem Kandydata więc Kandydaci nie zaglądają już na ogłoszenia, ale są rekrutowani przez Head Hunterów. Dzięki współpracy z rekruterem, aplikacja Kandydata nie zostanie z góry skreślona, pomimo pewnych braków. Nasi rekruterzy zapewnią płynną komunikację z Klientem, a w razie jakichkolwiek problemów, starają się rozwiązać je w sposób korzystny dla obu stron. Kandydat nic nie traci na współpracy z rekruterem i nie ponosi żadnych kosztów, dlatego taka forma jest dla niego korzystniejsza. ­
6W jaki sposób przygotować się do rozmowy. Na co firmy zwracają uwagę. O co mogą pytać?
Standardowo, warto zapoznać się z ofertą, oraz z profilem działalności firmy, tudzież realizowanymi przez nią projektami (tutaj pomocna będzie strona firmy). Podczas rozmowy zawsze warto zadawać pytania. To pokazuje nastawienie kandydata do nowej pracy.
7Dlaczego agencje nie podają wynagrodzeń, kiedy na zachodzie jest to naturalne?
Przyczyna jest bardzo prosta i bezpośrednio związana ze współpracą danego Klienta z Agencją. Najczęściej to właśnie Klient nie wyraża zgody na publikowanie dokładnego wynagrodzenia głównie ze względu na to, że zbyt niskie wynagrodzenie jest czynnikiem demotywującym dla Specjalistów z wymaganym doświadczeniem. Brak ujawnienia widełek daje pole do popisu Klientowi, który może elastycznie podchodzić do każdego Kandydata. Klienci nie ujawniają wynagrodzeń także ze względu na konkurencje, w przypadku kiedy Klient ma niższe wynagrodzenia i nie jest tego świadom to konkurencja może wykorzystać moment w którym dana firma zaproponuje niższe stawki “podkupując” jej Specjalistów. Jest to także kwestia “nie drażnienia” Pracowników, którzy w danej firmie już pracują. Firmy nie chcą ujawniać jakie warunki proponowane są nowo Zatrudnianym.
8Jaka jest różnica między umową o pracę, a współpracą B2B, co i czy się opłaca?
Umowa o pracę to czynność prawna polegająca na złożeniu zgodnych oświadczeń woli przez pracownika i pracodawcę, w których pracownik zobowiązuje się do osobistego świadczenia pracy na rzecz pracodawcy pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie przez niego określonym, a pracodawca do zapłaty umówionego wynagrodzenia. Przy umowie kontraktowej trzeba podliczyć ile rzeczywiście wynosi Twoja wypłata, razem z dniami wolnymi, chorobowym, ZUS'em (tyle ile zazwyczaj chorujesz w roku), etc. Niektóre firmy opłacają osobom na kontrakcie za dni chorobowego i dni wolne­ to też trzeba uzgodnić z Pracodawcą. B2B opłaca się głównie w przypadku zarobków powyżej 8000zł netto przy umowie o pracę, oczywiście jeśli ma się koszty i obsługuje min. Klientów. Są też wady takiego rozwiązania: trzeba założyć działalność, zadbać o księgowość itp.)
9Nie wiem jak zabrać się do zakładania działalności (wymóg współpracy B2B).
Jeśli nie wiesz, jak zabrać się za zakładanie własnej działalności ­ zgłoś się do nas. Pomożemy Ci w tym, jak i innych zagadnieniach związanych z przechodzeniem na współpracę B2B. Przydatne mogą się też okazać różne strony internetowe takie, jak na przykład firma.pl
10Co to znaczy NETTO? Co to znaczy BRUTTO?
Potoczne znaczenie ma też pojęcie wynagrodzenia "netto", przez które należy rozumieć część wynagrodzenia za pracę wypłacaną pracownikowi po dokonaniu stosownych odliczeń na podstawie przepisów prawa (składkowego i podatkowego). Jeżeli pracodawca wynagrodzenia za pracę nie wypłaci, to w ogóle nie można mówić o jakimkolwiek odliczeniu, a więc tym samym także o wypłacie części wynagrodzenia (nazywanej wynagrodzeniem netto). Wynagrodzenie brutto to wynagrodzenie, które otrzymuje pracownik przed potrąceniem z tego wynagrodzenia odpowiednich należności publicznoprawnych. Natomiast wynagrodzenie netto, to wynagrodzenie, które pracownik faktycznie otrzymuje do swojej dyspozycji. Od wynagrodzenia brutto potrącenia odejmowane są następujące należności publicznoprawne: w przypadku umowy o pracę odejmowane są zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne pracownika
11Dlaczego czasami nie ma pełnych, dokładnych opisów stanowisk?
Zdarzają się przypadki, że Klient nie chce ograniczać się do konkretnych opisów, a wizja Stanowiska zmienia się wraz z poznaniem potencjalnych Kandydatów, sprawdzeniem ich umiejętności i porównaniem kompetencji. Często firmy poszukują specjalistów do wykonania konkretnych zadań, natomiast narzędzia i technologie dobierane są z konkretnym Kandydatem bazując na jego wiedzy.
12Dlaczego warto porozmawiać mimo, że opis nie do końca pasuje do mojego rozwoju?
W większości przypadków Rekruterzy mają w swojej ofercie także inne propozycje dla Kandydata. Poznając jego możliwości, historię rozwoju oraz preferencje rozwoju zawodowego Rekruter dopasuje do Kandydata propozycję, która będzie dla niego atrakcyjna.
13Dlaczego warto rozważać zmianę pracy w bezpiecznym czasie, a nie pod wpływem presji?
Proces rekrutacji na dane stanowisko zależy od konkretnego projektu i potrzeby Klienta. Czas trwania rekrutacji zależy zatem od wielu czynników. W niektórych przypadkach Kandydat musi przejść kilka etapów zanim Pracodawca podejmie decyzję o zatrudnieniu. Korzystnie jest być na bieżąco z aktualnymi ofertami na rynku i rozpoczynać rozmowy z interesującą firmą jeszcze podczas trwania umowy w firmie w której obecnie się pracuje.
14Jakie są etapy procesu rekrutacyjnego?
Proces rekrutacyjny składa się z 5 prostych etapów: Rozmowa kwalifikacyjna z rekruterem/menadżerem Hunt4IT Test/rozmowa weryfikująca Twoje umiejętności techniczne (obowiązuje tylko przy niektórych stanowiskach). Rozmowa weryfikująca umiejętności techniczne po stronie Klienta/ Rozmowa HR (po stronie Klienta rekrutacja wygląda różnie) Negocjacje, wsparcie prawne i księgowe szczególnie przy zakładaniu działalności gospodarczej. Wsparcie procesu adaptacji (uzyskanie wizy, wsparcie relokacji, podpisanie umowy).
15Jak długi jest proces rekrutacyjny?
Długość procesu rekrutacyjnego zależy w głównej mierze od klienta, oraz od dostępności czasowej kandydata. Zwykle jest to około kilka tygodni. Czasami Klient potrafi podjąć szybką decyzję (kilka dni) jak trafi na idealnego Kandydata. Odstęp pomiędzy poszczególnymi etapami wynosi zazwyczaj 3­8 dni. W tym czasie kandydat jest na bieżąco informowany o postępach procesu oraz o tym, czego może się spodziewać w kolejnym etapie. Staramy się przyśpieszyć i uprościć proces rekrutacyjny, sprawić, aby był elastyczny, płynny i jak najbardziej przyjemny. Dlatego niezbędna jest dla nas informacja na temat oczekiwań obu stron w stosunku do nas. Najważniejsze, aby proces przyniósł korzyści obu stronom. Dbamy o to, aby kandydat otrzymywał informacje zwrotne po każdym etapie.
16Skąd dowiem się o kolejnych etapach rekrutacji?
Na wszystkich kolejnych etapach, kandydaci są informowani o dalszych krokach ich rekrutacji przez osobę, która prowadzi kontakt z nimi z naszej strony. Pomagamy także umawiać się na spotkania kandydatów z klientami.
17Jakie dokumenty są potrzebne?
Zazwyczaj wymagamy jedynie CV napisanego w języku angielskim, chodź do aplikacji na niektóre stanowiska potrzebne jest także portfolio kandydata, albo przykłady kodów. O wszystkie inne informacje, kandydaci proszeni są indywidualnie.
18Kiedy otrzymam informację zwrotną?
Szybkość otrzymania informacji zwrotnych zależy od etapu rekrutacji, oraz od osoby odpowiedzialnej za rekrutację u klienta. Zazwyczaj nie trwa to dłużej niż 3 dni. Jeśli się przedłuża to Kandydaci otrzymują od nas taką informację
19Czy mogę polecić kogoś na poszukiwane stanowisko?
Oczywiście. Jeśli zostanie zatrudniony, to oprócz wdzięczności znajomego, bądź znajomej, otrzymasz także od nas odpowiednią prowizję. Skontaktuj się z nami mailowo, bądź przez formularz. Aktualne oferty zawsze znaleźć można na naszej stronie, bądź na profilu na LN.